Paris-översynen

Matthiessen, Peter

Paris Review , amerikansk litterär kvartalsvis grundad 1953 av Peter Matthiessen, Harold L. Humes och George Plimpton, med Plimpton också som första redaktör. Det är en engelskspråkig recension som bygger på de oberoende litterära tidskrifterna (även kända som "små tidningar") som publicerades i Paris på 1920-talet. Även om det var etablerat i Paris flyttade det till New York City på 1970-talet.

Under redaktörskapet (1953–2003) av Plimpton blev The Paris Review känt för att presentera kvalitetsfiktion och poesi av både etablerade författare och nya eller relativt okända författare; det hjälpte till att starta karriären bland andra Philip Roth, Jack Kerouac, Raymond Carver och Adrienne Rich. Det var en av de första amerikanska tidskrifterna som publicerade Samuel Beckett. Recensionen blev också känd för sina intervjuer med anmärkningsvärda författare, inklusive EM Forster, Ernest Hemingway, Aldous Huxley, Nadine Gordimer, TS Eliot, William Faulkner, Vladimir Nabokov, Joan Didion, Seamus Heaney och Ian McEwan, bland andra. Från och med 1958 publicerades dessa intervjuer i en serie som kallas Writers at Work .

Paris Review presenterar flera prestigefyllda årliga litterära priser, inklusive Hadada Award, som ges för bidrag till litteratur och vars mottagare har inkluderat John Ashbery, Didion, Norman Mailer, James Salter och William Styron; Plimpton-priset för fiktion, som tilldelas framstående redaktörer till framstående ”nya röster” som publiceras i tidskriften varje år; och Terry Southern Prize for Humor, skapat till minne av dess långvariga bidragsgivare och tilldelat författare som visar humor och humor, särskilt i online-skrivande.